fredag 9 juni 2017

Världens godaste sill

- Lite off-topic eller?
Nope
- Va?

Eftersom jag skriver den här bloggen för mitt eget höga nöjes skull och därför helt självsvåldigt bestämmer vad som publiceras är det enda som är off-topic sådant som jag själv inte vill skriva om :P

Receptet för den godaste sillen jag smakat kommer därför här, lagom för 3-4 personer:

Ingredienser:
- 2 dl gräddfil  
- 1 dl majonäs (Kavli) 
- 2 burkar matjessill (Abbas klassiska) 
- vitlök efter smak
- 1 kruka gräslök (2 krukor går bra om du verkligen gillar gräslök) 
- ca 10 cm purjolök av den vita nedre delen 
- 1 äpple

Anvisning:
- Dela varje sillbit i fyra delar 
- Skölj & hacka gräs- och purjolök 
- Skala, kärna ur och hacka äpplet 
- Pressa vitlöken 
- Blanda allt i en skål eller burk, kontrollera smakerna och ställ i kylskåpet

Vill man vara lite fancy-pancy läggs det hela upp på ett fat, kanske till och med på ett silverfat?

Börja då med att strössla ut purjolök och äpple. Ovanpå detta lägger du sedan sillbitarna. Klicka sedan ut en blandning du gjort av gräddfil, majonäs och vitlök. Sist går du på med gräslöken.

Förbered dig för kraftig smaker - du kanske t o m behöver en snaps för att uppnå balans i gommen.

Nu har du alltså ett nytt sillrecept att prova. Är du lika intresserad av mat och smaker som jag kommer du förstås provlaga för att vara säker på att sätta smakerna perfekt lagom till midsommaraftonens festligheter.

6 kommentarer :

  1. Favoriterna:
    1. Senap+Whiskey - https://www.google.se/amp/s/ohmansmatovin.com/2010/12/16/senapssill-recept-sillinlaggning/amp/
    2. Inlagd enligt recept på Abbas burk

    SvaraRadera
  2. När du skriver "1 stor solovitlök". Menar du det eller menar du "1 stor solovitlöksklyfta"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sådan här menar jag:

      https://www.flickr.com/photos/ugglemamma/5418358310

      Radera
    2. Annan variant. En stor klyfta. Mild

      Radera
    3. Precis som refereras i ovanstående av UTDSGL

      Radera