tisdag 17 april 2018

Dagdriveri och Industrivärdens bolagsstämma

Spankulerade runt i den kungliga hufvudstaden för att njuta av det fina vädret några timmar innan det var dags att bege sig till Industrivärdens bolagsstämma på Grand Hôtels Vinterträdgården.




Hälsan svajar fortfarande till mellan varven men idag var jag på gott humör och kunde njuta fullt av det fina vädret. Livet upplevs verkligen lättare nu när våren kommit på allvar.




Blev först en svängom ut till Riddarholmen på jakt efter fika men serveringsvagnen verkade tyvärr inte vara framkörd för säsongen.

Riddarholmen ligger verkligen vackert. Vatten på tre olika sidor med utsikt mot stadshuset på ena sidan och Söder Mälarstrand på den andra.



Utsikt från Riddarholmen mot stadshuset





När jag hade suttit och solat ett tag stannade det till en båt som råkade gå åt rätt håll. Svårt för mig att tacka nej till en båtresa som ni förstår och resan inkluderas på busskortet - perfekt!




Väl framme vid Vinterträdgården fick man hänga av sig för att sedan inhämta fika.



På Grand Hôtel är det pampigt

Fick även med mig ett par heta tipsa på bolagsstämmor från toakön. Enligt uppgift ska Handelsbanken och Atlas Copco ha trevliga tillställningar för sina ägare.

Handelsbanken verkar köra med en gourmétallrik och på Atlas Copco var det tydligen generöst med vin och till det varmkorv med bröd. Ingen aning om det stämmer dock.

Själv tipsade jag om Beijer Alma som ju har trerätters med underhållning, vin/öl, kaffe och avec. Dessutom är det ju fika och mackor innan själva stämman. Men det kanske finns andra bolagsstämmor som bräcker även detta?



Utsikt från balkongen




Giveaways från portföljbolagen



Kl 13:55, 5 min innan stämman öppnades

Ordförande Lundberg läste upp ett skrivet tal som jag inte tyckte stack ut på något sätt. Efter det var det Vd Helena Stjernholm som pratade om rollen som aktiv ägare samt några punkter om respektive företag som man äger.

Resten av stämman revs av i rekordfart av den proffsiga och trevliga stämmoordföranden som jag inte minns namnet på. Det enda omständiga var aktieägaren Thorwald Arvidsson (tydligen känd för detta) som tyckte det var lämpligt att uppta hundratals personers tid med påståenden, åsikter och en del lite märkliga frågor.

Hade hoppats på smarrig mat efter stämman men får försöka klara mig på fika, pappersnäsdukar, skruvmejsel, penna samt 8 500 kr i utdelning.




Följ bloggen via mejl, Twitter, Facebook eller Google+

Innehaven >> Seglarportföljen
Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix

6 kommentarer :

  1. Jag ÄLSKAR Grand Hotel. Är naturligtvis där alldeles för sällan (läs: i stort sett aldrig). Men min man var nyligen där på ett event och tyckte att jag var höjden av pinsam när jag ville att han skulle ta hem åtminstone 2-3 av de där jättemulliga finfina pappershanddukarna med logga. Bara för känslan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ok, det kanske är på själva hotelldelen där de har så lyxiga saker?

      Radera
  2. Hehe Torvald Arvidsson är lite rolig. Träffat han på flera årsstämmor. Det kan ju vara kul att någon livar upp stämmingen och som aktieägare har han ju rätt att yttra sig, precis som i ett demokratiskt samhälle. Varesig gubbarna vill eller ej.

    SvaraRadera
  3. Ha,ha kul att du verkar träffa på lite märkliga orginalsnubbar på vartenda stämma du går på.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Sven Unger är riktigt awesome på att sköta stämmor. Han har fingertoppskänsla och bemöter alltid publiken på ett bra sätt. Snustorr humor som jag älskar. Han brukar alltid ratta H&Ms årsstämma och inleder alltid med någon trevlig vits. Tyvärr ska jag inte på H&MM i år då jag sålde samtliga aktier där... Han har en ganska intressant meritlista som finns att ta del av på Wikipedia, han har bland annat skrivit boken "Bolagsstämma i praktiken. En teoribok." Bara titeln ska han ha pluspoäng för, lär ju avskräcka vem som helst men ändå vitsig :)

    SvaraRadera