söndag 3 december 2017

Belåningen i Seglarportföljen

Belåningen av Seglarportföljen ligger just nu temporärt strax över 10% vilket jag har för avsikt att justera ned något under december månad.






Tanken är att i ett första skede hamna på 10% för att inom en rimlig tidsperiod komma ner till belåningsgrad på 7,5% - vilket också är den nivå som jag är bekväm med över en lite längre tidsperiod.

Med en belåning på 7,5% kan portföljen sjunka 50% två gånger utan att jag för den skull överskrider min egen strikta belåningsgräns på 30%.

Att portföljen kan sjunka med 50% är något jag räknar med kan inträffa. Att den där efter sjunker ytterligare 50% så att det totala fallet blir 75% från toppen är ungefär vad jag räknar med skulle kunna bli det mest katastrofala utfallet.

Om börsen och / eller portföljen mot förmodan skulle falla 75% kommer jag med glädje se till att förbättra mina inkomster och återigen bli nettoköpare på börsen - allt för att utnyttja börsfallet till min fördel.

Att blint titta på portföljbelåningen och inte väga in övriga lån och ekonomiska möjligheter är förstås ganska meningslöst. I och med att min sambo nu sålt sin lägenhet innebär det för min del att jag mer eller mindre är skuldfri om man leker med tanken att hon köper halva min lägenhet.

Rent tekniskt (tack Günther Mårder för det uttrycket) finns alltså en del slantar att ta in från sidlinjen för att minska belåningen om det bedöms som nödvändigt.


OBS!
Kom ihåg att allt ovan utgår från följande delar i min strategi:
  • Köpa för att kunna behålla för evigt  
  • Aldrig bli tvingad att sälja en aktie  
  • Diversifierade innehav av stora, stabila och lönsamma bolag
  • Låga levnadsomkostnader  
  • Få ett löpande kassaflöde från utdelningarna 
  • Ha en flexibilitet med utgifter och inkomster

Med andra förutsättningar kanske jag skulle komma till en annan slutsats för vad som är en acceptabel belåningsgrad.


Välkommen att spana in den nya sidan om Aktietips samt den restaurerade sidan som slumpar inlägg.





 Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix
Innehaven >> Seglarportföljen 

8 kommentarer :

  1. 10% är rätt aggressivt men behöver inte vara det. Hur stort är portföljvärdet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt är relativt - att inte ha några andra lån än några hundra tusen kronor på portföljen och samtidigt ha möjligheten att bli helt skuldfri tycker jag inte är så speciellt aggressivt.

      Radera
  2. Vad har du för ränta på din belåning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Använder Avanza Private Banking och har där 1,71 i ränta om jag inte minns fel.

      Radera
    2. Ok, jag har inte PB så min plan är att flytta innehavet till Nordnet för att ta del av knockoutlånet på 0.99%. Inget du har funderat på?
      Förresten; tack för bra blogg. Hitta den i fredags och har sträckläst dina inlägg! :-)

      Radera
    3. Hej Erik

      Kul att du gillar bloggen.

      Utesluter inte att jag byter men än så länge ligger jag kvar.

      Radera
  3. Provat superlånet på Avanza?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men däremot har jag deras privatebanking bolån med 0,79% ränta

      Radera