måndag 12 juni 2017

Varför finns börsen?

Inlägget innehåller affiliatelänkar


- Pappa... varför finns börsen?
För att andra ska kunna tjäna pengar på din handel





- Så jag ska inte hålla på och handla hela tiden alltså?
Ja precis så min gode son

- Men varför går börsen ner ibland?

Därför att andra ska bli rädda och sälja till dig billigt

- Jahaaa, så då går den upp för att jag ska kunna sälja dyrt?

Du förstår det här snabbt - men du ska förstås inte sälja bara för att det går upp

- Du menar att jag ska köpa stora, stabila, lönsamma bolag och behålla så länge det går bra?

=D

- Men varför finns teknisk analys då?

Det är en metod där de som använder den kan komma fram till att det är rätt att köpa dyrt och sälja billigt. Hur tycker du det låter att göra affärer med en filur som tar beslut på sådana grunder?
- Det låter bra pappa!

- Hur ska jag tänka kring det här med utdelningarna då?

Medans värdeinvesterarna träter om vad bolagen är värda och de tekniska analytikerna väntar på att trenden ska bli rätt skördar man utdelningarna

- Ja men alla de där som tjänar så mycket pengar på trejding då?

Trejda = det är du som arbetar och måste skapa avkastningen

Äg & behåll fina bolag = företagen jobbar åt dig medans du är fri att ägna dig åt vad du vill


- Men vad händer om det blir massvis med inflation eller om våra fiatvalutor slutar att fungera och ersätts av något annat?
Priset är vad du betalar - värde är vad du får.

När du köper aktier gör du i praktiken två saker:
1: du säljer dina kronor, och  
2: byter dem mot ägarandelar (aktier) i företag

För att summera:
värdet påverkas inte på grund av att penningmängden ökar (inflation) eller att prissättningen för dina aktier övergår till något annat än kronor
Med värdet menas här bolaget inneboende värde som du fick enligt punkt 2 för att du gjorde punkt 1.


Läs också: Det är utdelningsinvestering som gäller!

6 kommentarer :

  1. Jag har aldrig förstått detta eviga tjafs mellan olika typer av placerare. Jag har en långsiktig portfölj, där jag även beaktar utdelningar, men det är absolut inget direkt krav jag har vid mina urval. Sedan har jag en tradingportfölj, som genererar bra med pengar och bra diversifiering. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar - bra att du har hittat sätt som fungerar för dig

      Radera
  2. Amen. :-) Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välsignad vare utdelningen och den återbetalda källskatten :P

      Radera
  3. Förjävla bra inlägg! Roligt sätt att skriva på med.

    SvaraRadera