onsdag 7 juni 2017

Ekonomiska kryckor

I och med utmattningen förra sommaren har jag fått en lite bättre förståelse för hur användbart (och frestande) det är att använda ekonomiska kryckor när man inte mår bra.

Med en krycka i det här sammanhanget menar jag att man försöker betala sig ur en svår eller jobbig situation.




Vad som underlättar när man inte mår bra varierar säkert beroende på individ och situation men hos mig har det främst yttrat sig genom jag ökat mina kostnader för mat - rejält!

En konsekvens av min utmattning är nämligen att jag har varit och fortfarande är trött på ett sätt som är svårt att förklara för någon som inte varit samma situation. Lägg där till att hjärnan i princip slutat att fungera på det sättet som den brukar göra.

Så när jag ändå har lyckats jobba eller fixa saker som behöver ordnas i mitt liv så har det helt enkelt inte varit möjligt (!) att handla i affären och sedan ställa sig och tillaga maten. Dessutom har jag nu mycket medvetet valt att i princip aldrig säga nej till en matkostnad om jag trott att det kan förbättra min hälsa.

Utöver bekväm hämtmat och onödigt dyr kost för bättre hälsa har jag även unnat mig härliga saker som restaurangbesök, goda saker att grilla och fina viner därtill. Så min "ekonomiska krycka" har alltså varit en kombination av en hälsosatsning blandat med ren och skär lyxkonsumtion :P

Sparande i all ära - men om man inte kan använda pengarna när de väl behövs, vad är det då för mening med att ha sparat dem från första början? Nu är jag nyfiken på vad ni läsare har för ekonomiska kryckor ni tar till när det kör ihop sig rejält?

6 kommentarer :

  1. Det är lätt att sitta med sin präktiga spar-blogg och klandra någon i din situation för att ha skruvat upp kostnaderna lite utan att ha varit där själv. Men jag tycker verkligen att du får ta hjälp av den där kryckan. Jag kan själv inte föreställa mig hur det måste vara att råka ut för något sådant där och det är en av mina rädslor med tanke på att jag ofta känner mig stressad. Det är säkert inte riktigt hållbart i längden.

    Köp hämtmat och drick lite vin ibland, det leder inte till något ont. Krya på dig.

    SvaraRadera
  2. Om inte annat så är det skönt att ha något som är tryggt att falla tillbaka på, vet själv. Utbrändhet kan sätta ett hack i inkomsten, skönt då om ekonomin är en sak som man inte behöver oroa sig för och som kan hjälpa en när det är svårt.

    Du har mina sympatier. (vad du nu ska med dem till)

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Jag drabbades själv av utmattningsdepression och ångest för några år sedan. Min krycka blev ett par resor runt i Europa och en hel del tid investerades i saker jag gillade att göra. Jag har försökt att hålla fast vid det även nu framöver och inte snåla på sådant jag tycker är viktigt för att kunna spara.

    Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  4. Kul att du är tillbaka och jag tror att många skulle uppskatta om du skrev mer om just din utmattning. Är i samma situation och är otroligt glad att jag tack vare mina besparingar faktiskt har möjlighet att vara långtidssjukskriven. Försäkringskassan ger mig cirka 14000:- netto i månaden, och det är en enorm skillnad mot min vanliga lön där det rasade in cirka 45000 netto i månaden. Så det är tack vare det jag hamstrat under årens lopp som jag helt enkelt har möjlighet att vara sjukskriven. Hade jag inte haft de pengarna hade jag bokstavligen fått jobba ihjäl mig. Lite trist när man inte fyllt 50....

    SvaraRadera
  5. Angående mat så är det viktigt att du äter en kost som stärker och läker din kropp när du nu har överbelastat den.
    Det är lätt att deppa ihop och tycka synd och sig själv och sitta och tröstäta främst sötsaker och liknande.

    En riktig kost med riktig mat med gott om naturligt fett och mindre med kolhydrater är vägen tillbaka till en bättre hälsa och därmed också en bättre ekonomi.

    SvaraRadera
  6. Krya på dig!

    Och lär dig att lyssna på kroppens sensorer i tid, så, det inte blir en nästa gång.

    SvaraRadera