lördag 6 maj 2017

Bokrecension: Miljonär innan 30 och pensionär innan 40

Som några av er redan vet har den populära bloggaren Miljonär innan 30 nyligen släppts sin efterlängtade bok. Fick ett recensionsexemplar tillsänt mig på posten och här kommer nu mina tankar efter att ha slukat boken på bara två kvällar.






Kan inledningsvis börja med att konstatera att boken är skriven på ett rättframt sätt som gör det lätt att ta till sig innehållet. Att jag som sällan läser böcker svalde den på två kvällar vittnar om detta.

Enligt författaren själv syftar boken till att komma med inspiration och tips för en bättre ekonomi. Även om inte alla har samma starka drivkraft som Miljonär innan 30 så skulle jag säga att i princip alla områden som tas upp är relevanta att förhålla sig till om man vill förbättra sin ekonomi.

Tycker att boken ger en bra genomgång av sånt som man måste ha koll på om man ska lyckas med att förbättra sin ekonomi, bland annat:
  • Ränta på ränta effekten 
  • Aktiva och passiva inkomster & utgifter 
  • Att ha sparande som intresse 
  • Hur man lever billigt, bästa spartipsen och de mest extrema spartipsen 
  • En hel del om hur själva sparandet går till med olika kontoformer och vad man kan investera i 
  • Lite olika resonemang om hur själv processen att sluta jobba kan gå till och om det är en bra idé att sluta jobba helt
  • Hur mycket pengar man måste ha för att kunna sluta jobba
  • Hur man kan lägga upp en pensionsplan

Det jag själv gillar bäst med boken att det verkligen lyser igenom att Miljonär innan 30 på riktigt tycker det är kul att spara. För vissa kan det säkert vara svårt att förstås men jag skulle säga att den inställningen kanske är den allra viktigast ingrediensen för att lyckas med en liknande resa själv.

Följande passage från boken belyser detta på ett mycket bra sätt:
Vi ville köpa lite nötter att ha som snacks. Nötter håller ganska länge hemma så vi tänkte att vi köper en lite större påse för att få ner kilopriset. Helst hade vi velat ha cashewnötter som är godast, men 800 gram cashewnötter kostade 40 kr mer än 1 kg jordnötter. Hade vi varit väldigt fattiga och bara haft råd med jordnötterna hade det säkert känts jättetråkigt att tvingas välja en mindre god nöt av ekonomiska skäl. Nu blev det istället en kul grej att vi gemensamt gjorde det aktiva valet att välja de billigare jordnötterna och jag sa "Perfekt, 40 kr till sparande denna månad, det bli en Cloetta-aktie" (Cloetta som äger nötvarumärket Nutisal).

På sätt och vis symboliserar "nötsituationen" mycket av det du behöver göra för att lyckas med ditt eget sparande:
  • Planera din konsumtion och handla rationellt
  • Storhandla 
  • Inse att det förstås går lika bra med ett billigare alternativ och för varje sådant val blir du stärkt av att du gick emot ditt ego och samtidigt sparade pengar.
  • Ha kul när du sparar
  • Spara tillsammans med din sambo
  • Intressera sig för investeringar
  • Agera från en styrkeposition

Måste erkänna att jag blev lite besviken när jag inte återfann de allra mest extrema spartipsen från bloggen i boken. Trots denna lilla fadäs är min bedömning att den har möjlighet att bli en värdefull "primer" för de som vill få kunskap och inspiration att starta upp eller komma vidare i sitt eget sparande.

Kan även avslöja att Miljonär innan 30 klarar kraven för att mönstra på här på utdelningsskutan med väl godkänt. Vi blir fler och fler som planerar att låta utdelningsvindarna föra oss fram nästan helt friktionsfritt efter vi tagit steget från våra 8-5 liv.

Köp eller låna - boken går att köpa här. Annars är det bara att pipa iväg till bibblan och be dem ta in den. Får ingen ersättning för att skriva detta och boken jag fått kommer lottas ut här på bloggen i ett framtida inlägg.

Boken heter alltså "Miljonär innan 30 och pensionär innan 40" och ges ut på Sterners förlag.



Läs också intervjun med Fantastiska Farbror Fri som redan tagit steget att sluta jobba!

9 kommentarer :

  1. Nja, ersättning har du ju fått, du fick en bok.

    Det är säkert en bra bok, men extremsparande är inget för min del. Jag nöjer mig med runt 20% sparkvot, då jag vill leva ett gott liv också. Tiden är ju faktiskt begränsad här på jorden, det gäller att nyttja den på bästa sätt även innan du är rik. Däremot fokuserar jag stenhårt på att investera riktigt bra, jag nöjer mig inte alls med index när jag inte behöver. Den ränta på räntaeffekten som det i sin tur gör är betydligt mer kraftfull än lite högre sparkvot.

    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är ju då om det finns någon del där miljonär innan 30 inte lever ett gott liv?

      Radera
    2. Tack för era kommentarer.

      Visst är det en balansgång mellan att leva här-och-nu och optimera-för-framtiden. Min egen erfarenhet är att lyckan här-och-nu inte alltid är beroende av hur mycket pengar man spenderar. I miljonär innan 30 fall så verkar det komma en hel del lycka av själva sparandet.

      Radera
  2. Hej Seglaren! Tyckte också om Miljonär innan..:s bok. Du skulle iofs kunna skriva en lika inspirerande bok du med. Jag skulle köpa den! :-) Sedan har jag funderat lite över ditt sparande. Känner du att du är framme nu och att du nu prövar om det funkar att leva på dina utdelningar och om det funkar? Jag tänker på det du skrivit i blogghuvudet: "Lever på utdelningar - sparkvoten är 20% för utdelningarna & 100% på lönen...". Jag kommer nog själv att göra på exakt samma sätt när det väl är dags. :-) Kul att läsa ett inlägg av dig igen! Ser lika mycket fram emot dem varje gång. Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att du skulle kunna tänka dig att köpa en eventuell framtida bok.

      Rent tekniskt (för att citera Gunther Mårder) så är jag redan där. Dock så är skulderna fortfarande större än vad jag vill ha långsiktigt och även kassaflödet behöver förbättras. Planen är mellan 3 månaders och 1 års omkostnader som en kassaflödesbuffer. Sen håller jag det för troligt att jag även framöver kommer tjäna lite pengar på konsultjobb, blogg och kanske även annat.

      Radera
  3. Tack för recensionen!

    De extrema spartipsen var ett huvudbry vid färdigställandet av boken. Vet att de är uppskattade och roliga att läsa om och hade med mer av detta i manuset. Men jag var helt enkelt rädd att för många tips där man sparar enkronor skulle ta bort fokus från tipsen där man sparar 1000-lappar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du skrev boken Miljonären!

      Ja inte lätt att hålla alla nöjda. Bättre att fokusera på det man själv tycker är kul.

      Radera
  4. Miljonären, det var säkert ett klokt val för en bredare publik än den här lilla ankdammen i sammanhanget och kan ju utmynna en rolig uppföljare om den här boken blir en publik succé,,
    "Miljonärens spartips för hardcore sparare" typ,, 😉
    Mvh snickar'n

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det finns en glömd liten extremsparare hos oss alla - gäller bara att locka fram den :)

      Radera