måndag 22 februari 2016

Intervju med Frivid42 (1/2)

Frihet
Här kommer intervjun med en av mina svenska inspirationskällor! Har har nyligen uppnått ett av sina livsmål genom att bli ekonomiskt fri. Namnet var Frivid42.





Namn: Fantastiska Farbror Fri (tidigare Frivid42)
Aktuell med: Nyligen ekonomiskt fri vid 39 och ny blogg på Tradevenue
Branch/tidigare arbete: Finansiell kommunikation på större svensk koncern
Okänd talang: Köpa och laga billig och god mat


För cirka fyra år sedan bestämde du dig för att du skulle kunna sluta jobba - och nu har du lyckats! Hur känns det?

Det känns oerhört bra och lite overkligt. Framförallt så har det gått väldigt fort den senaste tiden då det bara råkade falla sig så att min arbetsgivare behövde spara och göra sig av med folk och jag erbjöd mig att gå frivilligt. Min ursprungliga tanke vara att sluta 2018 vilket senare justerades till sommaren 2016 i och med att sparandet gick bättre och att vi beslutade oss för att flytta. Sen kom den här möjligheten att gå frivilligt (arbetsfri uppsägningstid och avgångsvederlag) upp ganska snabbt och från det att jag visste säkert att jag skulle sluta fram till min sista arbetsdag var det bara en och en halv månad. På det här sättet har jag ju fått extra "gratis tid" som fri men det gör också att jag inte har så många specifika planer som jag kanske annars hade haft.


De allra flesta kommer inte ens på tanken att det är möjligt att bli ekonomiskt fri. När såddes det första fröet och hur fick du den lite djupare insikten om att det faktiskt kommer att fungera?

Det var en sakta smygande process. Det började med att vi 2005 flyttade till USA för att jobbade och chockades av hur konsumtionen hade tagit över detta (som vi tycker) egentligen underbara land. Vi såg också tydligare att Sverige nog är på väg i samma riktning. Vi beslutade oss för att spara pengar istället för att spendera allt. När vi väl var på plats i USA så fick jag löneökningar, någon hyfsad bonus men eftersom vi hade beslutat oss för att vara sparsamma så gick ändå detta rakt in på banken. Tanken med besparingarna var mycket att de skulle ge oss frihet men inledningsvis tänkte vi mer att vi skulle kunna ta långa ledigheter och kanske passa på att bo i andra länder under perioder på egna villkor. Så 2011 åkte vi på just en sån lång utlandsvistelse och under den perioden så hittade jag först Early Retirement Extreme och sedan strax där efter Mr Money Mustache's respektive bloggar och började fundera på om det inte skulle vara möjligt att sluta jobbar helt. Den första planen sa att jag skulle sluta vid 45...sen blev det istället 42 (frivid42) och till sist så blev jag då nyligen fri innan min 40 års dag...så frivid39. Allt detta under en process när vårt sparande gick från 30% av inkomsten upp till 50-60% och nu sedan den senaste sommaren 75-80%.


Förutom Mr Money Mustache och Early Eetirement Extreme, har du haft några fler inspirationskällor eller förebilder som har hjälpt dig på din resa?

Inte direkt men visst kan man ta delar av det olika familjemedlemmar har gjort och sätta ihop det till en erfarenhet som varit nyttig. Min morfar var en entreprenörstyp och tjänade mycket pengar men hade sällan något över. Min farmor var givmild och social men samtidigt sparsam och kunde verkligen koka soppa på en spik. Mina svärföräldrar har alltid fåra små inkomster att räcka väldigt långt medan min far var en person som hade långsiktiga ekonomiska planer...men kanske var lite för rädd för risk. Genom att se styrkorna hos alla dessa personer som format min uppväxt så tycker jag mig ha fått med mig bra exempel från dem trots att jag inte tar direkt efter någon.


Berättar du om er plan för folk i din närhet eller är det låg profil som gäller? Vad har du sagt till kollegorna på jobbet, vänner och bekanta osv?

Jag har några vänner som vet lite mer men annars har jag hållit en ganska låg profil. Jag berättar att vi kan leva väldigt billigt och att det är vårt val att göra detta. Har även berättat att huvudsyftet med att vara hemma mer är att få mer tid med familjen. Annars är den officiella berättelsen att jag ska starta eget...vilket i och för sig är sant..men jag tror att de flesta ser framför sig en mer avancerad verksamhet vad jag faktiskt kommer att driva.


Vilka egenskaper skulle du säga är bra att ha när man strävar efter ekonomisk frihet?

Det viktigaste är att kunna tänka långsiktigt. Att kunna sätta upp mål och planer och att sträva emot dem, att sporras men att inte bli nedslagen när det går lite emot. Se den långa trenden och veta att kostnader, inkomster och allt annat varierar upp och ner. Det handlar om att bli lite bättre och smartare hela tiden..inte att göra revolution.  Man måste vara OK med att vara lite annorlunda för även om jag tycker att vårt sätt att leva är mer hållbart på alla vis så ska man fungera i ett samhälle som är inställt på att konsumera så mycket som möjligt. Det är också viktigt att kunna funka socialt till exempel på jobbet med dem som egentligen tänker helt annorlunda utan att pruta med sina egna övertygelser. Jag har kört Skoda och köpt så få nya kläder som möjligt under de senaste 5 åren av min "karriär" men samtidigt har jag insett att det tidvis förväntas av mig att klä mig i kostym och vit skjorta och att bete mig på ett socialt acceptabelt sätt i olika sammanhang. Det första handlar om att spara pengar och det andra handlar om att tjäna pengar. Om jag hade varit osmidig och inte funkat hade min slutlön troligen varit mycket lägre än vad den nu var.


Att bli ekonomiskt fri är ett långsiktigt projekt - har det dykt upp några utmaningar längs vägen och hur hanterade du dem?

Förvånansvärt få stora utmaningar, mer små gupp på vägen, jag tror att det har mycket att göra med att jag och frun är så samspelta. Frun har varit arbetslös under några kortare perioder men det har löst sig snabbt och vi har hela tiden haft rimlig förhoppningar så när hon fått jobb har det snarare varit en överraskning på uppsidan (antingen har det gått snabbare än förväntat eller så har lönen blivit bättre). Tror att det kan hända att det beror på att vi sätter rimliga mål för oss själva. Vi tittar på det kommande året (åren) och så försöker vi sätta mål som är lagom utmanande men som samtidigt finns möjlighet att överträffa. Som ett exempel så visar min kalkyl för det kommande året att vi troligen kommer kunna spara mellan 65-75% av våra inkomster. Jag sätter då målet till 70%. Det finns både uppsida och nedsida. Så gör jag med alla mål och när året summeras så finns det vanligen både segrar att fira och saker att förbättra...


Du har fru och tre barn. Vad har du för tips för att genomföra en sån här grej tillsammans med familjen?

Barnen är så pass små så de får bara stå ut med föräldrarnas dumheter...precis som de föräldrar som släpar barnen till köpladan varje helg så får våra barn stå ut med de idéer som vi har. Vi försöker få dem mer intresserade genom att till exempel ha två bilder uppsatta hemma med sparande 1. till nästa sommar och sparande 2. till en långresa om några år. Vi ligger inte på dem och tjatar på att de måste bry sig men uppställningen och uträkningen finns där...tror att de blir lite nyfikna av det. Barn gör som man gör så det är kanske inte det svåraste.


Då är det viktigare att man är på samma våglängd som sin partner. Det går att få till det på en mängd olika sätt tror jag men för oss handlar det nog om att vi har varit prestigelösa mot varandra. Erkänner när vi har fel (jag var inte så bra på det tidigare men det blir bättre) och framförallt testar varandras argument på ett relevant sätt. Vi säger sällan direkt nej till ett förslag från den andre utan vi diskuterar vad vi vill göra och varför. Det har ju hjälpt att vi båda är sparsamma i grunden fast på lite olika sätt. Jag är den som sitter och räknar på långa serier, kommer fram till att om vi sparar X% av lönen så kommer vi kunna sluta jobba om Y år etc. Frufrivid42 kommer på smarta lösningar, lyckas laga kläder som verkade vara bortom räddning, hittar möbler på loppis och fixar till. Frufrivid42 driver framåt med nya projekt och jag är lite mer av bromsen som tycker att vi ska ta saker i lagom mängd och takt. Sammantaget så kompletterar vi varandra väl...men jag tror inte att det är helt naturgivet utan också handlar om att vi medvetet jobbat med detta, satt gemensamma mål. När saker går oss emot så sluter vi oss samman och kämpar tillsammans istället för att vänder oss emot varandra.


Man brukar säga att pengarna ska arbeta hårt för en själv. Hur investerar du? Har du ändrat strategi under resans gång?

Jag har ingen stor tilltro till att man över tid kan slå aktieindex med någon stor marginal. Däremot så vill jag själv välja vad som finns i min portfölj av både etiska och ekonomiska skäl. Jag vill ha direktavkastning från alla innehav (har inte satt någon absolut gräns för en nivå..men jag vill att bolagen ska dela ut pengar från egna kassaflöden). Strategin har egentligen inte ändrats så mycket under resans gång. Vår portfölj är uppbyggd kring varor och tjänster som vi själva använder/kan tänka oss att använda. Jag tänker mig att om en sparsam jävel som jag behöver dessa varor/tjänster så kommer väl alla behöva dem i alla tider och då borde det vara en bra investering. Sen har vi några "övriga" innehav och där är det lite mer blandat men det är en mindre del av portföljen. Eftersom vi nu har kortat tiden till frihet och även frun kommer sluta jobba inom ett par år så har möjligen fokus på direktavkastning i närtid ökat något...men bara i begränsad grad.


Du äger nu din tid! Vad ska du göra de närmaste månaderna och vad är planen för de kommande åren?

Det är egentligen lite svårt att beskriva med några korta ord hur jag ser på framtiden (har skrivit lite i inläggen om 2750 timmar) därför att jag ser framför mig att göra mycket saker som andra skulle se som arbete. Min utmaning med arbetslivet har aldrig varit arbetet i sig utan mer det faktum att man måste göra så mycket av samma sak och att varje arbete (hur roligt det än är) innehåller så mycket tråkig tid emellan det som man upplever som huvuduppgifterna. Därför ser jag fram emot en tillvaro som mångsysslare.


I morgon kommer del två av intervjun där Frivid42 delar med sin av sina bästa tips inom jobb, fritid, mat, transport, boende osv.

Andra delen av intervjun hittar ni här.

7 kommentarer :

  1. Ser fram emot del 2! Svintrevlig läsning! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha - del 2 är redan klar och ligger redan i pipen för publicering :P

      Radera
  2. Suverän inspiration, det är mycket tack vare Frivid42 som jag började bygga min egen pengamaskin. Målet från början var att kunna leva på utdelningar inom 3år, nu tack vare accelererat sparande och lite omplaceringar kommer det vara möjligt om ca 1.5 år!

    Tack för inspirationen & ser framemot vidare trevlig läsning!


    /Cykelpeter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Herrejävlar vad 1. Mycket pengar du måste ha sparat sedan innan 2. Mycket du tjänar i månaden 3. Billigt du lever, om du klarade av detta på 1,5 år :D

      Radera
    2. Precis, det är inspiration som behövs! Underlättar förstås om man har hög lön alt. plåtpsyke och kan leva på under 5.000 kr i månaden.

      Radera
    3. Cykelpeter säger ju inget om när han började spara, bara att han trodde att han skulle vara klar om tre år från nu men det visade sig att han beräknas vara klar om 1,5 år från nu. Han kan ju ha sparat i trettio år!

      Radera
    4. Cykelpetere2016-02-22 22:51

      ;-) Jag har väl sparat i ca 10-12 år, mer o mer frenetiskt, disciplinerat o fokuserat senaste 2-3 åren. Sparar ca 60-65% av en helt ok inkomst.

      Radera