tisdag 2 januari 2018

Seglarportföljen +9,5% 2017

Äntligen dags att summera Seglarportföljens utvecklingen under 2017.

De senaste årens goda utvecklingen har fortsatt och för andra året i rad bräcker portföljen den kostnadsfria indexfonden Avanza Zero.


Enligt min nätmäklares sätt att räkna på hamnar avkastningen för alla konton på +9,5% vilket är nästan 2 procentenheter bättre än Avanza Zero under samma period.



De svenska aktierna som ligger i ett investeringssparkonto (ISK) har gått lite sämre och avkastningen stannar där på 6,91%. Strax under Avanza Zeros utveckling på 7,61%.




De internationella innehaven som ligger i en kapitalförsäkring (KF) har gått betydligt bättre och avkastningen för året landar där på 13,03%.

Verkligen upplyftande att se diversifieringen med innehav spridda mellan olika länder och valutor ser ut att ha lyckats. Går jag tillbaka några år är det nästan alltid så att de svenska och de utländska aktierna har turats om att leda och den andra jämnat ut utvecklingen något.

Toppen att på detta sätt kunna minska risken i portföljen även om det verkliga testet kommer vara nästa stora nedgång.

Innan vi slutar kommer ett par hedersomnämnande för några enskilda aktier.

H&M

Jämna inköp nästan hela vägen ner till botten. Minst sagt spännande att se hur det hela kommer att spela ut sig under 2018.






Topdanmark


Nästan 30% utveckling på sex månader vilket förstås motsvarar runt 60% på årsbasis.









Innehaven >> Seglarportföljen
Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix

14 kommentarer :

  1. Fina resultat. Imponerad över de som hittar okända bolag (som jag ser topdanmark som) och vågar satsa och vinna. Antar det krävs väldigt mycket läsning av rapporter, bloggar etc i sann Warren Buffet stil. Hos oss var det tvärtom, de svenska innehaven gick mycket bättre än de utländska.

    Lycka till!
    https://snalgrisen.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen!

      Bolagen jobbar på bra vilket jag hoppas att de kommer fortsätta göra under 2018. Grattis till dina framgångar på hemmaplan :)

      Radera
  2. Dina H&M-köp tror jag starkt på. I väntan på vändningen har du en fin direktavkastning att inkassera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fram tills kapitalmarknadsdagen när de presenterar mer info tycker jag själv att det känns ganska skakigt.

      Radera
  3. Hej!
    Ett bra år för dig ändå :)
    Jag äger också H&M. Tror att när man tittar i backspegeln om 5-10 år ändå kan vara nöjd med investeringen. Håller åtminstone tummarna,
    /Pappa betalar?

    SvaraRadera
  4. Fin utveckling, Seglarn! Jag redovisar inte mina utländska innehav då jag inte är så aktiv i den portföljen, men den har gått betydligt sämre än min svenska som klockade in på 14%. Det kanske är dags för mig att öka frekvensen på utländska inköp, vanligtvis är det courtaget som tar emot när det ska inhandlas US-aktier. Jag brukar vänta till nån gratis courtagedag för detta ändamål. Valutaeffekten är knepig den med, men med billig(?) norsk krona tänkte jag åtminstone slå till på Tomra inom kort.

    Fortsatt god avkastning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjusigt med 14%!

      Just frekvensen på inköpen kanske inte är det som ökar avkastningen allra mest?

      Med strategin "köp och behåll" är courtage och växlingsavgift mest en engångskostnad. Sen gäller det förstås att hålla sig till strategin också :)

      Radera
  5. Bra utveckling, hade något liknande. Hoppas på fin avkastning för oss båda 2018.

    SvaraRadera
  6. Fint jobbat. Du har möjligtvis inte din portfölj tillgänglig på Shareville?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej den finns inte på Shareville. Går det att spegla en portfölj där utan att ha aktierna hos nordnet?

      Radera
  7. Bara att gratulera! Landade själv på 11,2 % värdeökning inklusive återinvesterade utdelningar. Ingen insättning på kontot ifjol annat än utdelningarna. Har själv också åkt med ner i HM´s dipp som på sikt ändå har god chans att lösa sig. Värre var ett korkat inhopp i Fingerprint också som kostade ca 14 tkr innan handduken till slut kastades in. Än har man inte lärt...

    Trots allt helnöjd med 2017, gled enligt plan över 1 mille för första gången på aktiekontot, kändes jättekul.

    Lycka till med fortsättningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med Fingerprint vet jag inte om jag hörde... :P

      Inte så bra koll på din portfölj men 11,2% är respekt, likaså den nämnda gränsen. Glöm nu inte att den första miljonen är den svåraste!

      Hälsar Seglarn

      Radera
  8. Har också HM, älskar HM. MEN frågan är nu: klarar man möta e-handeln? Jobbar själv i storföretag och vet att alla större förändringar tar tid (framförallt inom IT). Att skicka varor till butik är inte samma som att klara alla returer inom e-handel...

    SvaraRadera