tisdag 13 juni 2017

Slutat spara

I och med att jag numera är egen företagare och endast jobbar deltid har jag i princip slutat att göra nya insättningar till portföljen. Ett eventuellt överskott i slutet av månaden går istället åt att bygga buffert i den löpande ekonomin.  
Som egen företagare är ju både möjligheter och risker mycket större jämfört med att vara anställd. Därför borde varje egen företagare självfallet ha sitt eget Wibblekonto.
Kort förklarat är Wibblekonto en modell där man skapar sig en buffer under år 1 som man sedan använder för att täcka sina levnadsomkostnader under år 2 - man lever helt enkelt på förra årets inkomster och har därför ett helt års marginal att justera för eventuella tapp i intäkter eller ökade kostnader.
För mig personligen ser situationen lite annorlunda ut eftersom portföljen sprutar ur sig ett relativt säkert kassaflöde om ca 20.000 kr per månad. Detta faktum gör att jag i ett första skede bara siktar på att ha en buffert om ett kvartals omkostnader + en extra pott som kan användas för större inköp, resor, extra amortering av portfölj- och bolån osv.
Blir alltså fortsatt separata ekonomier mellan mig och portföljen eftersom jag inte använder utdelningarna för konsumtion. Inkomsterna från konsultverksamheten går till den löpande ekonomin + att bygga buffertar. Utdelningarna som portföljen genererar går till att amortera på portföljlånet tills vidare.
Tycker inte man kan räkna periodiskt sparande där man använder pengarna inom ett år som "riktigt" sparande eftersom pengarna planeras att användas inom så kort tid samt att de sparande pengarna inte heller genererar någon avkastning och därför långsamt äts upp av inflationen.
Framöver är det alltså kvartalsekonomi som gäller!

13 kommentarer :

  1. "Målsparande" är väl ganska bra att kalla det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ett bra namn - även om det i de flesta fall inte innebär ett långsiktigt sparande.

      Radera
  2. Tveksamt att ha kapital overksamt. Wibble i all ära men jag undviker alla former av buffert. Händer något oväntat tar det två dygn att belåna portföljen och ha pengarna i handen. Eller temporärt blanco-lån på banken, 3,3% ränta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fonder går ofta snabbt att sälja av dessutom, på sparkontot äts pengarna bara upp av inflation.

      Radera
    2. Hej Anonym

      I båda de fall du nämner är du beroende av ett "ok" av någon annan för att du ens ska få tag på pengarna. Det är en risk som jag själv inte är beredd att ta. Men jag är kanske konservativt lagd av mig?

      Radera
    3. Tack för kommentar d

      Menar du att fonder är bättre än aktier för buffertsparande?

      Radera
    4. Hej igen,
      OK, då förstår jag vilken typ av buffert du menar. Det handlar om att möta mycket snabbt uppkomna behov och på riskfritt sätt.
      Hälsar Anonym (14 Juni 2017 00:11)

      Radera
  3. Jag har ca 1 månadslön i buffert och 20.000 kr i målsparande som kan användas till resor eller om jag vill köpa en ny TV. Försöker fylla på målsparandet kontinuerligt.

    Med det sagt vill jag även tillägga att jag är försäkrad via Akassan om jag skulle bli arbetslös och har ytterligare en inkomstförsäkring via facket. Totalt sett blir det mycket utgifter men det ger mig en trygghet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som att du är anställd och inte egen företagare? Har man anställning, uppsägningstid, a-kassa samt inkomstförsäkring är nog behovet av wibblekonto högst begränsat i de allra flesta fall?

      Radera
  4. Jag har 6 månaders levnadsomkostnader i buffert på ett högräntekonto. Skulle förmodligen räcka 8-9 månader om jag drog ner kostnaderna till "existensminimum".

    Är delägare i eget företag där min lön kan utebli om försäljningen dippar under ett par månader (hände senast i vintras). Ej medlem i fack eller A-kassa. Känns bra med rejäl buffert för att slippa tvingas ta av portföljen om det går käpprätt åt helvete.

    /Linus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja - att vara riktigt långsiktig i aktier funkar nog bara om man med hög säkerhet vet att man klarar sig utan att nalla av portföljen. Inget är nog mer förödande än att behöva sälja delar av portföljen på botten.

      Borde även vara stor chans att både arbetslöshet och börskrasch infinner ungefär samtidigt?

      Radera
  5. Jag har en buffert på fem mille...och en mille investerat i Svolder samt Traction.
    Ja jag vet. Galen allokering men senaste året har jag spöat index rejält. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ha ha, ok!

      Nog största bufferten jag hört talas om. Kul att dina investeringar ändå går bra när så pass stor del av tillgångarna är drabbad av arbetslöshet.

      Radera