lördag 29 oktober 2016

Ekonomiskt oberoende på 10 år

Se. Det här. Klippet.

Superbloggaren Mr. Money Mustache går på 28 minuter igenom det som krävs för att rädda världen och bli ekonomiskt oberoende på 10 år.

Har redan lagt upp det på Twitter och nu kommer det här på bloggen. Betrakta det som ett försenat fredagsmys eller som inspiration inför en kickoff med din käreste.

Seså - bara att klicka igång videon nedan och avnjuta föreställningen.



Mr. Money Mustach som egentligen heter Pete Adene har en viss faiblesse för öl och vin vilket han demonstrerar i klippets början. Han har även en del andra roliga tricks för sig, bland annat "bättrar" han på sitt kaffe med smör vilket är en ren och skär förstahandsuppgift :P


Läs också: Utdelningsseglaren goes ERE

16 kommentarer :

  1. Fantastiskt, jag ska också göra mitt bästa för att sprida hans budskap vidare!

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
  2. Trevlig film! Han har ju helt rätt i att det handlar om hur man ser på sina utgifter och verkliga värden i livet. Inspirerande det där med sparkvoten. Har 75 procent nu sett över helåret så då är det väl bara till att vänta. ;)

    SvaraRadera
  3. Han dricker fettkaffe, det ökar produktiviteten (håller hjärnan klar) genom att hålla låga insulinnivåer på morgonen efter nattens naturliga fasta som då förlängs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nicole

      Intressant - ska jag undersöka vidare. Detta kanske är något som är vanligt förekommande?

      Radera
    2. Det är verkligen väldigt intressant! Lägg till kokosolja/kaprylsyra (utvunnet ur kokosolja) för ytterligare en mental boost. Googla bulletproof coffee, fettkaffe, fett-te, fettchoklad om du är nyfiken. En del dricker detta till frukost inom ramen för en ketogenisk diet, andra för att starta dagen på ett magiskt produktivt sätt!

      Fantastisk blogg du har måste jag säga. Inte kommenterat innan men var tvungen när jag såg kommentaren om fettkaffe :)

      Radera
    3. Fettkaffe är väldigt populärt o vanligt bland oss som äter lchf-kost. Har man inte provat att sluta med socker vet man inte vilken potential hjärnan faktiskt har :D

      Radera
    4. Fettkaffe ger över 18.000 (!) träffar på google

      Radera
    5. Kom ihåg källkritiken nu allihopa. Rätta mig om jag har fel, men idén bakom fettkaffet är att få i sig mängden fett i en lchf-diet på ett smidigt sätt? Sedan om kosten i sig medför att man känner sig mentalt starkare och liknande är en sak men jag tror inte detta ska tillskrivas fettkaffet som sådant? Jag tar gärna del av studier kring området som visar på motsatsen, jag har varit nyfiken på att lära mig mer.

      //Humankapitalisten

      Radera
    6. Hjärnan fungerar som allra bäst på ketogen kost, dvs fettdrift.
      En kost med mycket fett och lite kolhydrater ger ett lågt och stabilt blodsocker, vilket är mycket bra för hjärnan, och resten av kroppen också för den delen.
      Mvh
      Utbildad kostrådgivare lågkolhydratkost

      Radera
    7. Samtidigt finns studier som visar att kolhydratskost med minimalt med fett ger bättre kognitiva förmågor (minne och koncentration specifikt).
      Finns nästan lika mycket studier om båda extremerna så allt handlar om vilka studier man väljer att promota och vilka man väljer att gömma undan. Kallas confirmationbias.
      /PhD i ämnet

      Radera
  4. Tack, det här ska ses. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Per, bara titta och njuta med frugan :)

      Radera
  5. Tack för tipset. Otroligt bra föredrag!

    /Em

    SvaraRadera