söndag 19 juni 2016

Mitt glamorösa liv som mångmiljonär

Säkert många som tycker det är riktigt stekigt att ha flera miljoner på kontot och ha möjligheten att sluta jobba. Därför kommer här en titt bakom kulisserna för hur en mångmiljonär lever sina dagar.









Mina 17 år gamla badbyxor gick sönder häromdagen. Tror det är märket Salming. Även om de säkert var dyra i inköp har det blivit sjukt låg kostnad per användningstillfälle. Senaste åren har de liksom blivit helt slappa och materialet skört - därför de gick sönder. Har andra badbyxor så det är inte tal om att ersätta dessa med några andra.







Diskmaskinen som fanns i lägenheten när jag flyttade in gick sönder för typ 1,5 år sedan. Bestämde mig för att prova att handdiska och diskmaskinen används numera som utökat diskställ. Tar lite extra tid men har hittills medfört att jag lyckats skjuta upp investering om ca 5.000 kr för att ersätta med en ny. Vi får se hur det blir nu när vi blir två. Förmodligen mer värt pengarna om man är två personer som dessutom gillar att vara hemma och laga mat tillsammans.





Samma kylskåp som när jag flyttade in i lägenheten för drygt 12 års sedan. Det tuffar och går även om termostaten ibland får fnatt och inbillar sig att den är en frys! Försöker ställa in vredet för att hitta en bra nivå på kylningen men är riktigt knepigt då gränsen mellan att kylen blir en frys och att kylen blir för varm är svår att hitta. Sunkig men funkar ändå tillräckligt bra. Frysdelen kan jag inte klaga på.










Hade inbrottsförsök på en av cyklarna för ett tid sedan. Faktiskt haft ett inbrottsförsök på respektive cykel men de har inte lyckats forcera mina lås :P Om ni kollar noggrant på bilden ser ni märken från när de varit där och försökt knipsa av låset. Förmodligen hade de en alldeles för vek bultsax. Låset har ju blivit lite sunkigt som en konsekvens av detta men är fortfarande fullt fungerande. Använder det fortfarande. Dock har tjuvens knipsande gjort att låsslangen inte rullar ihop sig som den ska så får ha den stationärt hemmavid då den blir alldeles för bökig att ha med sig på cykeln.




Spisen. Kom också med köpet av lägenheten. Gissar att spis, kylskåp och diskmaskin är totalt 15 år gamla. Just spisen hade jag lite otur med då skyddsglaset exploderade för ett par år sedan. Som ni kan se på bilden är det alltså endast innerglaset kvar så man får passa sig att röra vid det. I och med att skyddsglaset och de andra delarna nu inte är kvar så har jämvikten i ugnsluckan försvunnit - vilket i sig medför att man måste använda tvåhandsfattning för att operera ugnen. En hand för att hålla i ugnsluckan och en hand för att sätta in det man ska i ugnen. Lite meckigt men det går.


Ska man spara 75% av sin inkomst eller mer så är det lite så här man får jobba. Gäller att använda grejorna tills de verkligen tar slut. Man skulle faktiskt kunna säga att dessa fem saker är ledande mätetal för att kunna spara mycket pengar. Skulle förstås kunna ersätta dessa prylar hur enkelt som helt med min ekonomi men det har varit lite grann av en utmaning och se hur länge jag kan använda grejorna innan de tar slut helt.

Vad har ni själva för saker som verkligen sjunger på sista versen?


Läs också: Passiva utgifter
FreeImages.com/Carlos Ventura

37 kommentarer :

  1. Min kaffebryggare håller inte värmen men bjuder hellre på kallt kaffe än lägger 199 kr på en ny.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ha ha - gäller att lära upp bekanta att vad de kan förvänta sig ;)

      Radera
  2. Har du sett hästenreklamen då allt I huset "poffar" Målande beskrivning av nuläget och kan som du byta närhelst men har blivit mera H&M Apple Disney Hexpol och dyligt istället. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra där!

      Bara att köra på så kommer snöbollen - medans man sover - spotta ur sig allt det man vill ha och lite till.

      Radera
  3. Jag och frun hade mina gamla mickro, modell 1999 fram tills i Julas. Den var stor och drog säkerligen alldeles för mycket ström. Tills sist gick vredet av som man ställde in tiden med. Då gick den inte att använda längre. Som tur var fick vi presentkort på Media****** i julklapp och kunde köpa en ny. Annars hade vi nog försökt laga den gamla! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra timing med presentkortet!

      Annars hade det bara varit att ta fram tången och vrida om ;)

      Radera
    2. Känner mig träffad! Precis samma sak hände mig, vredet sprack. Sedan dess använde jag en tång som låg vid mikron under många år. Hade fördelen att vara barnsäkert också!

      (Mikrovågsugnar har inte bättre effekt idag än tidigare. RF-huvudet är exakt samma. Den stora förändringen är väl att alla roterar tallrikar idag, det var inte standard förr, och att vred ersatts med touchknappar -- verkligen inte någon förbättring enligt mig.)

      Radera
  4. Din spis var inte så rolig, men jag ser på blocket att det finns 9 spisar för 300:- eller mindre i Stockholm (vet inte om det är ditt område?). Ditt sparmål om 75% kanske är i fara med en sådan stor utgift? Men om du sparar 25:-/månaden under ett år så har du 300:-, eller vad sägs om 12,50 per månad i två år?

    Din kyl som har ett vanligt fel, det är något fel på termostaten, om du köper en ny termostat och byter den själv - det är extremt lätt även för någon som aldrig gjort det förut - så kanske priset på reservdelen dvs nya termostaten är 200-300 kr. Och du kommer att spara ström, dvs lägre elräkning, när kylen går som den ska. Och kylen kommer att hålla i många år till.

    Hmm, diskmaskinen - antagligen något simpelt fel. Förslaget är att du ringer service (jo, dom är vanligtvis oerhört vänliga och tillmötesgående) och frågar vad de tror att det är för fel - baserat på vilka symptomen är - och så beställer du reservdelen och byter själv. Mycket mycket sannolikt är att diskmaskinen snurrar igång som ny efter det. Och det är några hundralappar vi talar om här. Mycket billigare än 5000:- som du pratar om.

    Ja, det är väl den ordningen jag rekommenderar: Kylskåpet först, sedan spis och så diskmaskin.
    Och tycker du att det verkar svårt att veta vad som är bak och fram på en skruvmejsel så kan jag rekommendera Youtube, det finns många och fina steg-för-steg instruktionen om hur man går tillväga, jo en del är på utrikiska men bilderna säger mer än det talade ordet.

    Det kommer att bli en bra timpenning för din del, det är säkert. Sveriges BNP kommer däremot inte att öka speciellt mycket, men det kanske du inte är så intresserad av?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt stora engagemang och tips i dessa frågor. Behöver precis som du säger inte bli så dyrt att laga dessa saker vilket jag förstås redan har övervägt. Har väl varit mer en fråga om att träna upp mitt mindset att klara mig på annat sätt än det vanliga - köpa nytt.

      Som sagt är vitvarorna över 15 år vilket får mig att undra vilken den egentliga livslängden är för dessa rent generellt. Tror inte att det är en slump att de fallerar en efter en efter drygt 10 år. Som gjort att tillverkarna ska tjäna pengar på nya varor som skall handlas in.

      Radera
    2. Du menar "Planned obsolescence"
      https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

      och

      The Phoebus cartel was a cartel of, among others, Osram, Philips, and General Electric[1] from December 23, 1924 until 1939 that existed to control the manufacture and sale of light bulbs.

      The cartel is an important step in the history of the global economy because it engaged in large-scale planned obsolescence. It reduced competition in the light bulb industry for almost fifteen years, and has been accused of preventing technological advances that would have produced longer-lasting light bulbs. Phoebus was a Swiss corporation named "Phoebus S.A. Compagnie Industrielle pour le Développement de l'Éclairage".
      https://en.wikipedia.org/wiki/Phoebus_cartel

      Radera
  5. Skulle göra som ovanstående skribent. Min micro gick sönder i vintras, skulle köpt en ny men de ville ha 5000kr för en ny så det blev att youtubea hur man lagar den istället, summa summarum så kostade det en säkring a 340kr istället.

    sen är det ju tillfredsställande att laga något också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det där med att laga är så givande på flera plan!

      Radera
    2. En enklare mikro får man iofs för 500:-

      Radera
    3. Har för mig att jag köpte min för typ 350 kr på elgiganten. 4 år sedan.

      Radera
    4. förvisso men lever man ett lyxliv med en inbyggdnadsmicro så vill man inte ta klivet ner!

      Radera
  6. Jag tycker som ett tidigare inlägg att kolla på blocket. Man kan hitta väldigt bra saker för lite pengar om man är tålmodig. Lägg en bevakning på det du vill ha och helt plötsligt en dag så kommer det ut det du vill ha till ett alldeles för lågt pris - då ringer du direkt!

    Har gjort många klipp på detta sätt. Ibland tar det några dagar och ibland tar det några månader innan rätt sak till för lågt pris dyker upp - men jag har aldrig bråttom =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. javisst - hade en bevakning där på spis med varmluftsugn. Tyvärr har jag bara 70cm bred vilket gör det lite mer knepigt. Fick några napp men var aldrig tillräckligt snabb. Sen blev det en grej att kolla hur länge jag kunde köra med min gamla.

      Radera
  7. Påminner om spisen som fanns i min lägenhet när jag köpte den. Var så gammal att det inte ens fanns information om modell att få tag på. Antar den var från tillverkad 1955-77 någon gång. Nötte ut den ett bra tag men sedan fick det bli en ny för 4000 kr :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra där - snällt mot miljön samt sparad krona!

      Radera
  8. Vi köpte en riktigt bra begagnad spis på blocket för 800:-, då vår gamla spis på 20 år flippade ut helt till slut.
    Så man kan hitta guldkorn på Blocket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt - blocket kan vara riktigt bra. 20 år måste väl vara en ok livslängd för en morden spis.

      Radera
  9. Bor i hyreslägenhet just nu så allt sådant byts ut efter x antal år för mig så jag har inga stora vitvaror eller så som jag kan skriva om men däremot så har jag mina tofflor som består till 50% lim just nu. (gratis lim från jobbet) Sen när det inte funkar längre blir det nog ett lager gaffa runt om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, med hyresrätt är sådant fixat.

      Låter hardcore att nöta ut tofflorna på detta sätt. Är de snygga?

      Radera
    2. Inte direkt snygga så men haft dem i ca 15 år och tänker inte byta ut dem i det första taget på ett par år till.

      Radera
  10. Jag och frugan flyttade ihop 2008 och har fortfarande samma tv apparater. Bildröret på den ena är kass och volymknappen krånglar på den andra. Min mobil köpte jag av en kollega för 500:- för två år sedan. Detta trots att jag gillar teknik. Det ligger en skön utmaning i att inte bidra till köp hetsen. Då inkasserar jag hellre andras köphets i form av utdelningar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helrätt - dessutom verkar det som att man kan få samma kickar av att inte konsumera som att faktiskt göra det.

      Radera
  11. Jag har inset att många grejer kommer till dig efter ett tag, som exempelvis jag ville inte ha någon micro så jag har alltid kört utan micro, men sedan efter ett par år fick jag en micro av min syster.
    Och så har de alltid varit väntar jag på något så dyker de upp för eller senare självklart inte allt.
    Men ja kan inte komma på att jag köpt något överhuvudtaget i mitt kök
    Talrikar har jag antigen fått när jag fyllt år eller fått från släktningar som inte vill ha dom.
    Gaffel och kniv och sked samma sak där släktingar som bytat ut, visst de kanske inte alltid är så himla vackert men en talrik är alltid en talrik och den används för att äta på oavsett om den är ful gammal eller ny för mig spelar de absolut ingen roll bara att man har en talrik.

    Men till saken då jag har faktist en bärbar dator som verkligen sjunger på sista versen, jag kan lätt köpa en ny men ja känner inte för de utan lägger häldre lite mer på Swedbank eller någon annan aktie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johan, såg först nu att jag missat att kommentera.

      Är benägen att hålla med dig. Gäller dock inte att vara stressad. Väljer man att vänta så får man dessutom hjälp av den universella lösningarna:
      - behovet försvann
      - insåg att man klarade sig utan
      - det löste sig på annat sätt
      - vad mer?

      Lite grann som en edge som de som prokrastinerar har mot dem som ska fixa allting direkt.

      Ha nu en riktigt trevlig kväll

      Radera
  12. Att köpa en ny kyl kan vara en investering, liksom en fungerande diskmaskin. Du spar tid med diskmaskinen, dessutom så om man är fler än en så hjälper det relationen enormt. Beroende på hur dålig kylen är så kan det löna sig att byta ut den mot en energisnål som sparar in en del el. Men det går ju att räkna på, var inte lat och låt bli, utan gör kalkylen. Men om du byter kyl, behåll gallren som fungerar utmärkt till grillen, eller om du är hardcore - var utan kyl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vara utan kyl var lite oväntat tips. Men någon bloggläsare kanske kör utan kyl och kan berätta sina erfarenheter?

      Så länge kylen funkar tillräckligt bra så finns en anledning att byta den. Närmast till hands är förstås lagning av termostaten om det visar sig vara en möjlighet. Räknade på byte tidigare jämfört med besparad krona på elen men lönar sig dåligt då ny kyl ändå kostar en hel del. Men kan absolut tänka mig att köpa nyare vitvaror (inkl begagnad) om det behövs.

      Närmast till hand för renovering eller utbyte är som du säger diskmaskin då den frigör tid och sparar vatten.

      Radera
  13. Som Redaktionen skriver, byt kyl. En investering i en modern kyl betalar tillbaks sig relativt fort i form av lägre elräkning. Du sparar alltså pengar på att ha det lyxigare ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återbetalningstiden är tyvärr ganska lång och med den dåliga livslängden på vitvaror idag så känns det inte som att jag ska göra det av ekonomiska skäl. Kan tänka mig att köpa ny kyl oavsett ekonomi om jag och min sambo kommer fram till det.

      Radera
  14. Jag är snusare, det är dyrt, men jag har märkt att för MIG är det dyrare att sluta snusa, både psykiskt och ekonomiskt, då jag gärna byter ut beroendet mot något annat, Är du beroende av något som drabbar dig ekonomiskt ? t.ex kaffe på starbucks varje morgon, snus, cigg, dyra viner på helgerna etc etc ? MVH Tony.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Tony

      Intressant det där med (o)vanor och beroenden. Min erfarenhet är att man verkligen måste bestämma sig och inte se det som något val om man ska lyckas sluta med dessa saker. Förstås lättare sagt än gjort då det mesta vi gör är att reagera omedvetet på olika stimuli som hjärnan får - dag ut och dag in.

      För att lyckas bryta mönstret behöver det verkligen vara högst prioriterat att vilja ändra sig.

      Mina egna dåliga vanor är en bra idé till ett eget blogginlägg. Men lite kort kan jag säga att jag dricker alldeles för mycket kaffe på jobbet. Inga problem att inte dricka när jag är hemma så det är kopplat till jobbet på något sätt. En annan dålig vanan jag har är att jag lätt kan försvinna in i olika aktiviteter och glömma bort tid och rum. Lite så med bloggen nu faktiskt. Blir till att sätta tidsrestriktioner på mig själv :P

      Röker inte, snusar inte, gillar inte att dricka och vara ute och festa. Men tar gärna ett glas vin till maten. Har styrt ner priserna på vinet och nu köper jag sällan en flaska som kostar mer än 80-90 kr. Gillar inte öl om det inte är väldigt speciella omständigheter.

      Ibland äter jag trillar jag dit och svullar alldeles för mycket godis. Älskar lakrits, fin choklad och handgjorda chokladpraliner (svindyrt).

      Det var dagens biktning - tack för frågan!

      Radera
  15. Min pappa har en diskmaskin från bosch. Oklart när den är inköpt men vet att den fanns i flera år när jag bodde hos honom. Jag flyttade med min mamma 1992! Så skulle gissa att den är minst 30 år gammal och funkar fortfarande.

    SvaraRadera
  16. Köksfläkten gick sönder i huset. Några i grannskapet som renovera kök. De hade slängt ut allt på gården. De mesta såg gammalt ut men fläkten såg nästan ny ut. Fråga om jag fick ta den och det gick bra. Funka felfritt en Electrolux super silent :)

    SvaraRadera