tisdag 10 maj 2016

Så får jag elen gratis

Vill tipsa alla mina läsare om att Fortum nu kör en drive med 1.000 kr i nykundsrabatt om man väljer dem som elleverantör. Vet ej exakt hur de räknar ut om man är "ny kund" eller ej men gissar att det baserar sig på att man inte får ha varit kund hos dem de senaste 12 månaderna.

Har precis själv anslutit mig genom länken nedan och kan bekräfta att jag fått rabatten på mitt avtal. Enligt Fortums beräkningar kommer min totala kostnad för elen ligger på lite drygt 1 kr / månad. Blir så billigt eftersom jag ligger på en beräknad elförbrukning på runt 830 kwh per år - rabatten är alltså i princip lika stor som kostnaden för min elen. Vore kul att se om jag kan komma ner under 1.000 kr för helåret - då kanske Fortum blir skyldig mig pengar :P

Ännu en fördel med att vara Badass eller Spargud!

Länk till 1.000 kr rabatt hos Fortum för nya kunder

Och som vanligt är det inte något sponsrat inlägg eller samarbete med nämnd leverantör.

14 kommentarer :

  1. Bra tips! Blir förstås ännu bättre om man äger Fortum-aktien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det - äger Fortum själv så hoppas du har rätt :)

      Radera
  2. Tack för tipset!
    Nu har ju vi klart högre förbrukning, runt 20.000 kWh/år, men 1000 kr i rabatt och inget påslag är ju bra erbjudande. Såklart äger jag ju aktier i Fortum också, bara de nu inte ger bort "mina" utdelningspengar pengar till dig... ;)

    MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns vissa fördelar med att bo i liten lägenhet :) Med 20.000 kwh antar jag att du har eluppvärmt hus?

      Radera
    2. Ja, 20.000 kwh innebär 2 vuxna och 2 barn i ett 300 kvadratmeter stort hus (inkl. varmgarage), där all uppvärmning sker med el på ett eller annat sätt - har 3 stycken luft/luft-värmepumpar.

      Det är då ändå en väldigt mycket mindre än när förra ägarna på 90-talet värmde hela huset med direktverkande el.. ;)

      Radera
  3. Blir lite billigare än jag har nu. Har just nu gratis månadsavgift 39kr mån. Samt 100% rabatt på spotpåslaget. Förbrukar runt 2100 kwh per år. Men helt klart en bra besparing om man betalar månadsavgiften och inte har rabatt på spotpåslaget. Angående aktien så sålde väll Fortum sin svenska verksamhet nyligen? Isåfall har inte aktien med det här erbjudandet att göra :) Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som du redan använder Fortum och att du därför inte kan räknas som ny kund. 2.100 kwh är ju skapligt lågt - antar att du har lägenhet för att komma ner på dessa nivåer?

      Fortum sålde ju själva nätdelen till Ellevio - erbjudandet avser elförsäljning vilket de i allra högsta grad fortfarande sysslar med.

      Radera
    2. Japp bor i bostadsrätt på 80m2 :-) Jag har just nu elen från vattenfall. Förnyar alltid elavtalet 1 gång per år. På så sätt kräver jag gratis månadskostnad och rabatt på spotpriset. Går dom inte med på det byter jag bara leverantör och får rabatt där :-) Är tyvärr bunden till oktober annars hade jag gärna bytt till Fortum nu. Tror det skulle bli en besparing på runt 400 kr så det är alltid något. Ok det var så det var med nätdelen var inte säker. Ha en bra dag och tack för dina tips. Mvh

      Radera
  4. Många bäckar små :) Ska undersöka saken, tack Utdelningsseglaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna hjälpa er med tips där ni kan spara/tjäna pengar. Får återkomma om jag lyckas få Fortum att bli mig skyldig pengar :)

      Radera
  5. Tjena!

    Jag tycker elskling.se har ganska bra och enkelt sätt att jämföra elpriser.

    Med vänlig hälsning,

    /LIMG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer till fullo - finns en anledning till att jag har den på min sida med rekommenderade tjänster.

      http://utdelningsseglaren.blogspot.se/p/bag-of-trix.html

      Använder Elskling varje år för att jämföra. Just i detta fall var typ 50% bättre än det som var tillgängligt på Elskling (80 kr i rabatt per månad istället för 50 kr som det var på Elskling)

      Radera
  6. Tusen tack för tipset! Bytte till Fortum igår :)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera