torsdag 26 november 2015

Vad ska jag jobba med - när jag slutat jobba?

Tänkte ge mig på att crowdsourca förslag från er läsare på hur jag kan dra in lite pengar när jag väl slutat mitt vanliga jobb.


Huvudspåret är att arbeta som en vanlig Svensson ett par år till och efter det utvärdera vad jag känner för.




Jag skulle iofs kunna tänka mig att säga upp mig redan till sommaren och köra ett något mer fritt arbete som konsult de sista åren. Men det skulle förmodligen dra ner både lön och pensionsavsättningar. Drömmen vore förstås att bli uppsagd och få ett avgångsvederlag - men sån tur räknar jag inte med att jag kommer att ha.


Tanken är att alltid ha några aktiviteter där jag drar in pengar för att öka möjligheterna med tiden.


Rent allmänt sådär så tycker jag det är roligt att prova på olika saker och jag tror det finns rätt många enklare jobb som är roliga i lagom dos.


Skissade på några idéer:
  • Jobba som konsult när jag känner för det (inom området jag jobbar nu)
  • Blogg med reklam
  • Betald semester, t ex skidguide på UCPA
  • Styrelsearbete i bostadsrättsföreningen
  • Nämndeman
  • Kontaktperson via kommunen
  • God man
  • Hyra ut rum/lägenhet/hus
  • Köpa segelbåt och hyra ut/charter
  • Köra taxi
  • Hundvakt


Jobbet/aktiviteten får gärna vara:
  • Fritt
  • Meningsfullt
  • Kan vara regelbundet men ej heltidssysselsättning
  • Behöver inte vara välbetalt men ersättning ska utgå

Nu är jag väldigt nyfiken på vilka förslag ni har!

FreeImages.com/Andy Stafiniak

33 kommentarer :

  1. Tränare för nåt knattelag? Hjälpa idrottsförening med att dra skidspår. Kanske dåligt med ersättning men känns som något meningsfullt iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé med idrottssfären! Rimmar bra ihop med att jag vill träna mer, tack ska du ha.

      Radera
    2. Varsegod! Träna mer och bättre, utmana dig till att genomföra nåt idrottsmässigt tex ultralopp, en svensk klassiker eller IronMan eller likande är något jag själv hade satsat på. Eller iaf ett ultra och IronMan de ligger på tur på mina lista som ska genomföras nångång.

      Radera
  2. Läxhjälp till barn som behöver?
    Odla och/eller plocka bär/svamp?
    Tillverka något och sälja på marknader/loppisar?
    Starta en liten firma kring en någorlunda bra affärsidé (har du inga kan jag sälja några ;))
    Ge blod
    Köpa och sälja saker på Blocket/Tradera?
    Leta efter lämpliga renoveringsprojekt på bostadsmarknaden (hög insats dock)?
    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kreativa förslag Familjen oberoende!

      Gillar speciellt bär/svamp då jag mycket förtjust i att laga mat. Kan även svänga ihop brända mandlar efter recept som jag experimenterat fram själv.

      Att ge blod har jag aldrig provat då jag är vek för nålar. Men kan vara ett sätt att utveckla mig själv.

      Har rensat i röran under många år så tyvärr finns inte mycket kvar att sälja men jag gillar idén.

      Renovering skulle kunna bli aktuellt om/när jag flyttar.

      Trevlig helg nu!

      Radera
  3. Varför inte bli konsult redan nu? Eller börja med något av nämnda förslag inom väldigt liten skala?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som framförallt gör att jag känner behov av att jobba kvar är mitt portföljlån. Helst skulle jag vilja betala av hela detta innan jag tog steget från en trygg tillvara till en lite mindre trygg inkomst som konsult.

      Radera
  4. Svar
    1. Hej Daniel

      Har lärt mig att jag mår bäst när jag tar en sak i taget. Men med tiden så kommer jag säkert bocka av många av aktiviteterna.

      Radera
  5. Börja studera ett ämne som är dig helt främmande.

    Sälj alla fysiska tillgângar och res ut i världen som lyx backpacker (dina ârliga aktieutdelningar kommer att lângt överstiga dina utgifter). Ta jobb som du stöter pâ under vägen och stanna till längre pâ orter du gillar. Lär sâ mânga olika sprâk som du bara kan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fredrik

      Äntligen snackar vi med lite höjd på idéerna!

      Plugga har jag redan på kartan men tveksamt om jag få någon inkomst på det. Antar att CSN anser att 200.000 kr / år i utdelningar är tillräckligt för att klara sig på, men jag kan ju ha fel?

      Lyxbackpacker låter lite lockande även om jag inte har samma sug på att resa som när jag var yngre. Här kan man förmodligen göra en riktigt bra kombo - hyra ut lägenheten och på så sätt få in lite pengar på det sättet!

      Radera
    2. De flesta har rätt till att ta studiemedel en begränsad tid (max 6 år tror jag) och du är under 56 år och går en utbildning som bedrivs Studiemedel= bidragsdel + eventuell lånedel (om man vill). http://www.csn.se/hogskola/krav

      Radera
    3. Gissar att CSN även kollar andra inkomster än lön som ju är begränsad. Kommer du upp i en viss nivå av inkomst drar de ju in bidrag/lån. Men kan inte detaljerna.

      Radera
    4. Jag har jobbat heltid och fått studiebidrag på 1200 eller något på 50%
      Borde väl vara 2400 om du kör heltid?
      Kommer inte ihåg vad jag tjänade, var inga höjdarlöner dock måste det varit mer än 200k om året iaf.
      Kan varit så att dom frågade terminsvis dock, då kanske det är lite problem om allt kommer på våren tex.
      Kör hårt!

      Radera
    5. Tack för info, värt att kolla upp alltså. Närmast är väl några kurser i ekonomi.

      Radera
  6. Ett alternativ till att resa, träffa nya människor, lära sig språk och massa annat nyttigt är WWOOFing. Innebär i princip att man voluntärarbetar på någon form av ekologisk bondgård eller liknande. Den ersättning som utgår är mat och husrum och arbetsmängden varierar (typ 6 h per dag). Ett annorlunda och spännande sätt att se världen och skaffa nya kontakter på (samtidigt som du kan hyra ut lägenheten och ha en stadig intäkt med låga fasta kostnader)

    /N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter onekligen spännande! Inte säker på att det passar mig med 6 timmars arbete per dag men det kan säkert vara kul att prova på under en kortare period.

      Känner inte till WWOOFing men ska kolla upp det.

      Radera
  7. Ungefär hur många läsare har du nu? Tänker utifrån vilka möjligheter du har att kapitalisera på bloggen :)

    Annars kanske vikariat som lärare emellanåt kan vara intressant? Är ju extremt flexibelt för dig.

    Vet inte exakt vad du kan och gillar att göra, men om du inte har några större krav på hur mycket du ska tjäna så är det ju alltid att göra något inom det så att det itne känns som ett jobb. Jag gillar exempelvis att kolla på vintageprylar på loppisar och ebay och säljer sedan vidare till bra förtjänst när man har tid att göra det och har koll :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar som att antalet läsare stiger med tiden. Senaste månaden har det varit drygt 4.000 users enligt Google analytics (antar att det är ungefär som antalet läsare). Kanske inte är något att bygga en early retirement på, men det kanske kan räcka till en fika i alla fall :) Någon läsare på bloggen kanske vet hur mycket 4.000 läsare kan generera i intäkter genom tex adsense?

      Hålla kurser är faktiskt något jag tänkt på, inte på gymnasieskola då utan snarare "kurser på stan".

      Tycker det låter svårt att få lönsamhet på köp- och sälj av beggade prylar, men det är säkert lättare om man har expertkunskap inom något område :)

      Radera
  8. Skapa en spar vlogg :) Får för mig att det är lättare att få intäkter med en populär youtube kanal än med reklam på bloggen. Enligt mig ger det ett oseriöst intryck när det ligger reklam för lite allt möjligt på en blogg. Kanske kan du kontakta någon nätbank eller liknande och börja blogga hos dem eller bli seriöst sponsrad. Röstar också på "kontaktperson". Det är fritt, roligt och givande. Kan såklart också vara lite betungande men det är något som behövs i samhället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria!

      Skulle själv gärna lyssna/titta på en sparVlogg. Har dock ingen lösning på hur det går att vara anonym med just videodelen. Extra stor slokhatt? ;)

      Skriver ju inte blogg för att jag vill uppfattas som seriös men förstår vad du menar. Nackdelen med att ha ett partnerskap är att det finns förväntan om ett visst antal inlägg och att jag inte kan skriva lika fritt. En av de stora behållningarna för mig är att kunna skriva precis vad jag känner för. Ris eller ros till vem som helst. Utom Google då kanske.

      Jo, att jacka upp samhällsengagemanget skulle kännas väldigt givande tror jag.

      Radera
  9. Röstar också för kontaktperson som jag har dom extrajobb! Inte så mycket lön men väldigt trevligt och givande samt flexibelt då man kan komma överens om omfattning och tider själva. Angående inkomst för csn med utdelningar så tror jag det beror på om de är på isk eller vanligt konto med 30 % skatt. På isk tror jag csn bara kollar ränteinkomsten alltså den summa som beskattas med 30 % på isk. Därmed ska det mycket till för att komma upp till fribeloppet. Men dubbelkolla med csn :) göra undersökningar på nätet kan kanske vara ett sätt också? Löxhjölp? Volontärarbete med betalat boende och mat mm?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för information och idéer Anonym!

      Intressant att höra dina erfarenheter som kontaktperson. Antar att det även ska till ett visst mått av personkemi för att det ska funka riktigt bra.

      Får kolla detaljer om CSN om jag kvalificerar studiespåret ett steg vidare.

      Radera
  10. Bra inlägg!

    •) Producera annan media än bloggen som appar, podcasts, serier (xkcd.com), böcker, film och konst. Kanske en film om WWOOFing eller om att köpa och sälja saker på Blocket/Tradera?
    •) Lär, inspirera och hjälp andra med föreläsningar, utbildningar, träning, coachning, konsulting och rådgivning. En del kör gratisföreläsningar för att där sälja in utbildningar. Res runt på konferenser och håll föreläsningar. Med fördel gör du en kombination av föregående så att du kan bygga upp ditt varumärke för att få intressantare erbjudande. Tänk några extra varv inom vilka områden du vill hjälpa människor. Behöver inte ha anknytning till ditt nuvarande jobb.
    •) Affärsängel
    •) Engagera dig politiskt eller i en NGO eller förening om det finns rimlig möjlighet att få ersättning.
    •) Stipendier, kanske med det primära målet att göra goda insatser
    •) Ta insipration av t ex Mr Money Mustache eller Timothy Ferriss. MMM verkar hålla på med många praktisk projekt t ex fastigheter. Starta en MMM-community i Sverige.

    /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej John!

      Wow, här fanns det godbitar, bra sparring :)

      * Producera annan media osv
      - Håller på att lära mig bloggvärlden. Har aldrig varit i närheten att producera konst så det vore "big leap" för att uttrycka sig milt. Men poängen med att bestämma över sin egen tid är ju precis just den att man kan hoppa på vilka grejor som helst egentligen.

      * Lära, inspirera, utbilda
      - Ja, varför inte. Känns som att bloggen kan vara en bra startbräda för andra aktiviteter av denna typ.

      *Affärsängel
      - Mer pengar behövs. Och så kan jag "typ inget" om affärer så jag hade nog varit en riktigt usel affärsängel

      * Engagera sig...
      - Gör redan idag en del ideellt arbete och jag kan definitivt tänka mig att utöka mitt engagemang. Har t o m planerat det :)

      * Stipendier
      - Vet inte så mycket om hur det funkar med stipendier så det får jag kolla upp om det blir aktuellt. Svårast är väl att veta OM det finns ett stipendie att söka för det specifika området?

      * FI-projekt ala MMM
      - Kan absolut tänka mig att köpa ett hus, bo i en del av huset och hyra ut övriga delar. Angående community så har tanken faktiskt slagit mig att jag saknar detta i Sverige. Kanske finns ett sug hos andra också?

      Radera
  11. Jag tänker på arbete efter friheten väldigt mycket som gratis hobbys. Skulle kunna tänka mig att hoppa in hos en lantbrukare och lära mig köra traktor mot att de bjuder på kaffe och lunch. Eller skriva blogg på en site som betalar om detta täcker mina kostnader för dator och telefon etc.

    Utbildning ligger mig också varmt om hjärtat så lärarvikare/läxhjälp/hjälp till nyanlända eller kanske lärare för barn i fattigare länder allt med grund iden att en ersättning ska utgå som täcker merkostnaden men inte nödvändigtvis mer.

    Sen finns de ju allt det där man kan göra hemma med att laga mat, koka sylt, göra marmelad, mos etc om det blir mycket så kan man sälja eller byta en del och sen äter man gratis...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frivid42

      Instämmer att de bästa aktiviteterna drivs av att de är kul och meningsfulla. Att de inte drar in så mycket pengar har inte så stor betydelse. Men siktar ändå själv på att försöka få in lite kulor (eller motsvarande) på det mesta jag gör så att finansieringen inte blir ett problem långsiktigt.

      För övrigt en ganska kul utmaning och se vilka aktiviteter som går att göra gratis eller tom genererar pengar. Älskar matlagning så du kanske får konkurrens kring mos och marmeladtillverkningen :)

      Trevlig helg nu!

      Radera
  12. Något jag alltid velat göra, och som du säkert hade uppskattat också då du skriver att du gillar matlagning, är att praktisera på restauranger som gör mat jag inte kan (sushi, thai, you name it).
    Jobba några veckor i utbyte mot kunskap, erfarenhet och gratis mat under arbetsdagarna.
    Blir antagligen rätt intensiva veckor, men du behöver ju inte göra så många sådana om året!

    /T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbar idé T!

      Tanken har faktiskt slagit mig tidigare men har inte laborerat vidare. Går igång riktigt ordentligt på detta men anar samtidigt att det är stor skillnad mellan att findutta mat hemma jämfört med proffsmatlagning i restaurangkök.

      Vore jättekul och höra om någon läsare har erfarenhet av detta!

      Radera
    2. Jag har jobbat lite i storkök tidigare, och visst är det en skillnad. Men vill man lära sig en ny matkultur funkar det utmärkt. Och beroende på vad för mat du vill lära dig finns det ju olika stora restauranger. Jag tror även att mindre, familje-/kompisägda är lättare att få möjlighet att jobba på, de lider alltid av personalbrist och tar säkerligen emot en extra hand för enbart lite käk.
      Tänker också att man får hålla sig till restauranger med lite lägre "status", då man antagligen får vara med mer i själva matlagningen. Risken på en finrestaurang är ju att man hamnar på potatisskalning..

      /T

      Radera
    3. Tack för svar.

      Ja kanske lite väl mycket att hoppas på att få glida in hos en stjärnkrögare baserat på att man "gillar att laga mat" :)

      Radera
  13. Utbilda dig till Personlig tränare (betalt för att träna) =win win

    Börja föreläsa om sparande.
    Gå kurser i Stand-up och sätt upp en humor/ekonomi-show. (Ska jag skicka mitt kontonummer så du vet vart du ska sätta in provisionen) ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas!

      Kul att ni är flera som kommenterar sådana här lite äldre inlägg :)

      Personlig tränare är en riktigt bra idé, tror jag tänkt tanken någon gång med tappat bort den längs vägen. Kan hamna på kortlistan av flera skäl. Dock antar jag att det är en lite längre banan innan det går att få kunder och tjäna några pengar.

      Stand-up med humor och ekonomi är en riktigt kreativ kombination. Det är flera steg utanför min komfortzone så jag lägger den på listan "Någon dag". Lite närmare är nog att föreläsa eller inspirera om ekonomi.

      Såg att du startat blogg, lycka till med den!

      Radera