tisdag 25 augusti 2015

Ta ditt utdelnings-EKG


En av de roligaste sakerna jag vet är att skissa på utdelningar. Tror jag har minst sju grafer som på olika sätt beskriver utdelningarna under året. En av de gladare är en graf som beskriver utdelningarna med ett EKG.

För det här använder jag Google spreadsheets där är det relativt lätt att skapa allehanda grafer, bara grunddatan finns inlagd där, vilket den förstås gör.


Såhär gör du!
  • Lägg in respektive inkommen utdelning på en rad i Google spreadsheet
  • För varje rad har du två kolumner, en med datum när utdelningen kom in och en annan med utdelningsbeloppet
  • Du markerar ovanstående data och sedan väljer du infoga från menyn och klickar sedan på diagram
  • Som diagramtyp väljer du det första alternativet under kategorin “linje”


Och vips har du ett utdelnings-EKG!


Definition:
“En undersökning av utdelnings-EKG är oftast första steget för att hitta fördelningen av den passiva inkomsten. Ett utdelnings-EKG kan, om mätningen görs vid rätt tillfälle, visa vilken passiv inkomst patienten åtnjuter. Ett utdelnings-EKG kan också visa vilka fel som skapar bristande kassaflöde, till exempel en för stor fokusering på bolag som endast delar ut under våren. Dessutom visar utdelnings-EKG tecken på utdelningarnas amplitud.” :P

Hur ser ditt utdelnings-EKG ut?

13 kommentarer :

  1. http://6mille.mot6miljoner.se/2015-08-25 22:28

    Fan va nice! Kul med tips, såna grejer gillar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar 6mille

      Lycka till med din nystartade blogg. Gissar att uthållighet kommer vara en viktig ingrediens för att du ska nå ditt mål.

      Kom ihåg vad Warren Buffet sa: "The stock market is a device for transferring money from the IMPATIENT to the PATIENT."

      Radera
  2. Som EKG får det där betraktas som mycket patologiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo sant!

      Vad tror du, skulle man kunna tänka sig en patient som har dubbel uppsättning hjärtan samt dricker mycket Expresso? :P

      Radera
    2. Svårt. Ser ut som sinus arrest initialt sedan övergår patienten i polymorf ventrikeltakykardi och lyckas på något märkligt sätt samtidigt borsta tänderna vilket skapar artefakterna.
      Kul graf hursomhelst och bra jobbat med de imponerande utdelningarna, du måste lyckats spara ihop en ansenlig summa för att uppnå det. Hade varit intressant att höra mer om vilka aktier du äger, hur stort kapitalet är och hur din resa gått till.

      Radera
    3. Tack för dina frågor Karl. Hoppas kunna besvara dem mer utförligt här på bloggen på sikt.

      Men superkorta versionen kommer här:
      - Började spara för ca 7 år sedan, några tusenlappar / månad

      - Hittade sedan Mr Money Mustache och Early Retirement Extreme och såg (lätt chockad) att frihet var möjlig

      - Sparande i både kr och % har gått upp med tiden

      - Medans jag har haft fullt upp med annat har utdelningarna smugit upp i nivå med utgifterna

      - Portföljen är gott o blandat (värde, utdelningar och lite tillväxt, främst USA och Sverige)

      - Börsvärdet varierar rejält, kan säga att det gick ned runt en halv miljon på en vecka rätt nyligen

      - Inte läge för att checka-ut precis nu, men har börjat fundera på vad jag ska använda min frihet till

      Må utdelningsvindarna vara med dig
      Utdelningsseglaren

      Radera
  3. Hej allihopa, kika gärna in på min blogg, följ min väg till rikedom och ge mig råd & tips för att hjälpa mig att nå mitt första mål för detta året!💰💰💰

    Mvh,
    Morgondagens miljonär:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Armani, Hugo boss och Rolex. Läs Mr Money Mustache blogg så kommer du skippa onödiga utgifter och istället njuta av friheten av att slippa jobba. Du har framtiden framför dig, jag känner igen mig i dig och din syn på pengar. Men tror mig, Hugo Boss kommer inte göra dig lyckligare...de kommer göra allt för att lura av dig mer och mer pengar. Sedan av artighet bör du prata med skaparen av bloggen du gör inlägg på, men det kan vara att jag är 70-talist(gubbe) och tycker denna blogg är värd den respekten.

      Allt gott
      /DanielWikstrom

      Radera
    2. Hej Morgondagens Miljardär

      Väl talat Daniel.

      Höga mål och entusiasm är en bra start. Håller dock inte för otroligt att du ändrat din bild av vad pengarna ska gå till när du fått lite mer perspektiv på livet. Lycka till med dina mål och att ditt bloggprojekt.

      Hälsar Utdelningsseglaren

      Radera
  4. Hej Utdelningsseglaren! Jag gillar ditt namn måste jag säga. Tack för din länkning bort till min sida. Jag följer gärna dig och tar del av dina utdelningsvindar :)
    Jag delar din förkärlek för att plutta runt siffror i excel. För min del är det inte så mycket utdelningsprognoser som justeringar i hushållsbugdeten, sparandekvot, amorteringsplaner och så vidare. Lycka till med bloggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Otroligt motiverande att ha den här typen av utbyte tycker jag.

      Namnet utgör en kombination av två av de roligare sakerna jag vet. Segling och utdelningar, varför göra det komplicerat? :P

      Ja, det här med att mäta saker tillför ju ytterligare en dimension. Roligt att kvantifiera sina ansträngningar, händer något när man ser det nedskrivet och utplottat grafiskt.

      Må både utdelningsvindar och budgetuppföljning stärka dig i kampen om din frihet!

      Hälsar Utdelningsseglaren

      Radera
  5. Najs, Kommer nog att fixa till något sådant när jag fått mer ordning på bloggen, kika gärna förbi och läs och lämna en kommentar om du vill! Ska fortsätta att läsa här framöver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dubbelutdelning

      Bra tips är att med jämna mellanrum, t ex månadsvis, gå igenom och sammanställa den datan som du vill följa i din portfölj. Sedan är det plättlätt att skapa sådana här grafen i Excel/Google kalylkar.

      Hälsar Seglarn

      Radera