tisdag 21 juli 2015

The bad news

Tänkte att det kunde vara kul att starta upp en ekonomiblogg! Hur ser då förutsättningarna ut?

Vi gör en snabb omvärldsanalys av de externa faktorerna:
  • I princip all-time-high på börsen efter 7 år av uppgångar
  • Finns redan horder med etablerade, kompetenta och underhållande bloggar inom området

Om inte omvärlden kan vara till så mycket till hjälp, hur står det då till på det personliga planet?
  • Ingen formell ekonomisk utbildning
  • Över 2 miljoner kr i skulder

Ok, det var en del av förutsättningarna det. Vi får väl se om jag får anledning att ompröva mitt beslut :P

14 kommentarer :

  1. Kör!
    /DanneO

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej DanneO

      Tack för din kommentar och kul att du vill hänga med på resan!

      Radera
  2. Hej!
    Hur ser din portfölj ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stefan

      Glad att du ställer frågan! Kommer gå igenom hur jag har investerat i inläggen framgent men kan avslöja redan nu att det finns en viss dragning mot utdelningar. Detta eftersom jag finner det oerhört motiverande att se hur penningarna trillar in på kontot i en jämn ström samt att jag har tänkt att konsumera utdelningarna på sikt.

      Bloggen kommer inte fokusera på enskilda aktier, värderingar eller analyser eftersom jag inte tror mig kunna området bättre än någon annan. Däremot tycker jag att området är intressant som en "fordon" för att uppnå mina mål!

      Lovar att komma med mer detaljer inom en inte allt för avlägsen framtid!

      Radera
  3. Spännande med en ny blogg! Är dina 2 miljoner i skulder uppbackade med någon form av tillgång t ex hus? I så fall är det ingen större fara på taket =)

    Mvh
    Ekonomisk Trygghet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej John!

      Tack för dina vänliga ord. Känns kul att du hittat hit då jag själv följt din blogg under några år. Finns inget bättre för motivationen än att läsa om andra som strävar mot samma mål!

      Gällande skulderna finns det, precis som du gissar, lite matchande tillgångar. Inga SMS-lån här kan jag försäkra dig om.

      Har valt att satsa lite mer på investeringssidan om man jämför med husgudarna Jakob Lund Fisker (http://earlyretirementextreme.com/) och Pete (http://www.mrmoneymustache.com/). Även om jag är i gott sällskap med miljonär innan 30 (http://miljonar.blogspot.se/) och stor del av Sveriges övriga befolkning.

      Hittills har det varit lönsamt, speciellt med låg ränta och 30% ränteavdrag. Men båda dessa kan ju ändras snabbt så det gäller ju att ligga i med amorteringarna.

      Radera
  4. Det enda negativa bland det du räknar upp är väl skulderna? Börsens normalläge är ATH, ekonomisk utbildning har inte gjort någon gladare och de flesta andra bloggar har du ju redan slagit med det här inlägget! Lycka till, och försök ignorera att ekonomibloggar brukar ploppa upp som svampar ur marken strax innan börsen rasar...:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skepp o'hoj Gustav! Kul att ha med dig på resan.

      Det hela var lite tillspetsat men det skulle kunna tänkas bli jobbigt rent mentalt (men lönsamt förstås) att hantera framtida börsfall. Fick chansen att öva upp min förmåga under finanskrisen och nu senast med Bonheur. Mycket lärorikt.

      Hoppas jag får chansen att visa att mitt engagemang är mer långsiktigt och baserar sig på andra faktorer än det du nämner.

      Hälsar Utdelningsseglaren på resande fot i Amerikat

      Radera
  5. Välkommen till bloggandet. Så länge du har en egen åsikt så kan det inte finnas för många bloggare. Tittade på Electra Gruppen här om veckan och hittade inte många andra som har skrivit om dem.

    Lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Probus! Har läste många av dina inlägg men speciellt ett kommer jag ihåg, det som handlar om hur du ska sluta spara och är från 2013. En undrar ju lite hur det går ? :P

      Är inte speciellt duktig på att analysera företag eller läsa årsredovisningar men jag har förstått att bland annat företagets storlek är viktig för investeringens säkerhet. Det medför tyvärr att jag avstår investeringar i mindre företag såsom Electragruppen och även missar eventuella möjligheter. Men jag kommer med största säkerhet läsa om du skriver om företaget på din blogg.

      Hoppas utdelningsvindarna är med dig, i vått och tortt!

      Radera
  6. Kul! Kör på. So far verkar du ha en fin och stadig slör

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppmuntrande ord. Har legat i vassen och tittat på när övriga ekonomibloggare sparat och investerat sedan 2008. Sparat flitigt har även jag. Dock lite orolig kortsiktigt för vad som ska hända med både ränta och börs framöver. Bäst att stormsäkra skutan medans det är lugnt väder.

      Radera
  7. Hej Seglaren,
    Intressant blogg. Att du träffat Pete är ju häftigt. Gillar hans blogg också. Är också ny och inser att man började under fel förutsättningar...men vad gör man när man känner att aktier liksom inte går att få ur huvudet? Ägt dem sedan 1995 utan större framgång dock. Ärlighet varar längst. Nu är det bara att rulla vidare på snöbollen. Vill just nu lära mig om värdering av bolag.

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Att känna inspiration och motivation är det första och viktigaste steget tycker jag. Om aktier känns knepigt så borde indexfonder vara ett bra ställe att titta på. MMM förespråkar ju detta. Om du i alla fall är intresserad av enskilda aktier skulle jag rekommendera dig att titta på den oerhörda mängden erfarenhet och kompetens som finns samlad på Lundaluppens blogg (http://lundaluppen.blogspot.se/)

      Radera